서울대학교 행복연구센터
  • 행복연구센터
  • 행복DB
  • 행복스토리
  • 뉴스레터
  • 행복교육
  • H드라이브
No Result
View All Result
  • 행복연구센터
  • 행복DB
  • 행복스토리
  • 뉴스레터
  • 행복교육
  • H드라이브
No Result
View All Result
서울대학교 행복연구센터
No Result
View All Result

Easterlin, R. A. (2003). Explaining happiness. Proceedings of the National Academy of Sciences, 100(19), 11176-11183.

서울대학교 행복연구센터 by 서울대학교 행복연구센터
5월 10, 2021
in 연구논문, 행복DB
Share on Facebook

What do social survey data tell us about the determinants of happiness? First, that the psychologists’ setpoint model is questionable. Life events in the nonpecuniary domain, such as marriage, divorce, and serious disability, have a lasting effect on happiness, and do not simply deflect the average person temporarily above or below a setpoint given by genetics and personality. Second, mainstream economists’ inference that in the pecuniary domain “more is better,” based on revealed preference theory, is problematic. An increase in income, and thus in the goods at one’s disposal, does not bring with it a lasting increase in happiness because of the negative effect on utility of hedonic adaptation and social comparison. A better theory of happiness builds on the evidence that adaptation and social comparison affect utility less in the nonpecuniary than pecuniary domains. Because individuals fail to anticipate the extent to which adaptation and social comparison undermine expected utility in the pecuniary domain, they allocate an excessive amount of time to pecuniary goals, and shortchange nonpecuniary ends such as family life and health, reducing their happiness. There is need to devise policies that will yield better-informed individual preferences, and thereby increase individual and societal well-being.

 


Easterlin, R. A. (2003). Explaining happiness. Proceedings of the National Academy of Sciences, 100(19), 11176-11183.

https://doi.org/10.1073/pnas.1633144100

 

 

 

 

 

Tags: healthliving level
Previous Post

Aguiar, M., &Hurst, E. (2009). A summary of trends in American time allocation: 1965–2005. Social Indicators Research, 93(1), 57-64.

Next Post

Baumeister, R. F., Vohs, K. D., Nathan DeWall, C., &Zhang, L. (2007). How emotion shapes behavior: Feedback, anticipation, and reflection, rather than direct causation.

Related Posts

숨기지 않아도 괜찮아요.
미디어

숨기지 않아도 괜찮아요.

2월 1, 2023
178
Vol.77 [12월의 영화] 에브리씽 에브리웨어 올 앳 원스
미디어

Vol.77 [12월의 영화] 에브리씽 에브리웨어 올 앳 원스

11월 30, 2022
477
거장이 거장인 이유
미디어

거장이 거장인 이유

11월 30, 2022
174
Next Post

Baumeister, R. F., Vohs, K. D., Nathan DeWall, C., &Zhang, L. (2007). How emotion shapes behavior: Feedback, anticipation, and reflection, rather than direct causation.

카테고리

  • 명언
  • 언론자료
  • 웹사이트
  • 도서
  • 미디어
  • 연구논문
  • 행복연구센터 발간자료
  • 보고서

인기콘텐츠

행복수업 1분레시피

행복수업 1분레시피

3월 13, 2023
118
행복수업 1분레시피

행복수업 1분레시피

3월 8, 2023
203
Vol.30 23′ MAR Happiness Calendar

Vol.30 23′ MAR Happiness Calendar

3월 1, 2023
902

추천링크

  • 01-행복연구센터
  • 01-행복연구센터-교육사업
  • 01-행복연구센터-문화컨텐츠사업
  • 01-행복연구센터-센터소개
  • 01-행복연구센터-연구사업
  • 02-행복DB
  • 02-행복DB-도서
  • 02-행복DB-명언
  • 02-행복DB-미디어
  • 02-행복DB-보고서
  • 02-행복DB-언론자료
  • 02-행복DB-연구논문
  • 02-행복DB-웹사이트
  • 02-행복DB-행복연구센터발간자료
  • 03-행복스토리
  • 03-행복스토리-보고서스케치
  • 03-행복스토리-북챕터스케치
  • 03-행복스토리-연구스케치
  • 03-행복스토리-오피니언
  • 03-행복스토리-카드뉴스
  • 03-행복스토리-행복교육연구스케치
  • 04-뉴스레터
  • 05-행복교육
  • 05-행복교육-행복교과서
  • 05-행복교육-행복교과서 챕터가이드
  • 05-행복교육-행복교육워크숍
  • H드라이브
  • 개인정보 취급방침
  • 메인화면
  • 에디터
  • 이용약관
  • 페이스북
  • 행복연구센터
  • 회원가입
서울대학교 행복연구센터

이용약관| 개인정보 취급방침
08826 서울특별시 관악구 관악로 1 서울대학교 220동 643호 TEL: 02-880-6391 FAX: 02-877-6391 Email: happiness@snu.ac.kr
Copyright@2016 Center for Happiness Studies. All rights reserved.

No Result
View All Result
  • 행복연구센터
  • 행복DB
  • 행복스토리
  • 뉴스레터
  • 행복교육
  • H드라이브
  • 로그인

이용약관| 개인정보 취급방침
08826 서울특별시 관악구 관악로 1 서울대학교 220동 643호 TEL: 02-880-6391 FAX: 02-877-6391 Email: happiness@snu.ac.kr
Copyright@2016 Center for Happiness Studies. All rights reserved.

로그인

비밀번호 찾기 회원가입

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In